
7x hoe je écht aan de slag gaat met welzijn op de werkvloer
Hoe goed gaat het écht met de werknemers binnen jouw organisatie? Heb jij oog voor het welzijn en hoe ze zich voelen? Of is er (nog) geen echt beleid. Hoog tijd om dat te veranderen. Want: ‘wellbeing is zoveel meer dan fruit en yoga”, zegt de Vlaamse expert Ann de Bisscop in een artikel op Trends in HR. “Het zou een prioriteit van iedere werkgever moeten zijn, juist als het goed gaat met hen, gaat het goed met het bedrijf”.
Zeven pilars waar je je op moet richten als wergever:
1. De organisatiecultuur en -waarden zijn essentieel: zorg dat de waarden duidelijk zijn
En dan heeft de expert het niet over lege slogans of holle frases. Of over een in de boardroom bedacht concept. De organisatiecultuur en waarden moeten écht onderdeel zijn van de dagelijkse manier van werken.
2. Let op het ABC van werkgeluk
Daarmee wordt bedoeld: A) Autonomie (“Wees blij met mensen die slimmer zijn dan jij”) B) Betrokkenheid (“Zorg voor connectie, geef mensen het gevoel dat ze erbij horen”) C) Competenties (“Wat zijn de talenten van je mensen?”)
3. Hou het mentale welzijn van je mensen in de gaten
Dat focus belangrijk kan zijn om goed werk af te leveren, hoeven we je niet te vertellen. Maar als je verwacht dat iedereen de hele dag bereikbaar moet zijn, dan is dat funest voor de focus. “Bij mijn vorige werkgever hebben we een pluchen olifant geïntroduceerd: als je die op je monitor zette, betekende dat: ik moet me concentreren, stoor mij alsjeblieft niet.”
Daarnaast stelt de expert dat we te veel en te lang vergaderen. “Zorg voor vergadervrije dagen, laat vergaderingen nooit langer dan 45 minuten duren en vergader niet voor elf uur ’s ochtends.” Andere tips om het mentale welzijn in acht te nemen: respecteer de pauze, ga naar buiten én vergader nooit tijdens de lunch!
4. Help medewerkers om fysiek gezond te blijven
En dan hebben we het niet over die hippe bedrijfs-fitnessruimte, daar komen toch alleen de sportievelingen. Even tussendoor badmintonnen, een potje tafeltennis met collega’s of een dansje na een vergadering. Simpele interventies die wonderen doen. “Of ga ieder half uur even staan”, tipt Ann.
5. Zorg voor positieve verbinding
We hebben verbinding gemist tijdens corona en na de lockdown is hybride werken het nieuwe normaal geworden. “Maar, beste manager, check je wel in met je team? Vraag je, met oprechte interesse: hoe gaat het met jou? Hoe ziet je dag eruit? Alleen een vluchtig ‘Alles goed?’ is niet genoeg.”
6. Bied groeiperspectieven
Ann: “Ik hoor wel eens: ‘Stel, ik investeer in de opleiding van een medewerker en dan gaat hij ergens anders werken…’ Ik denk dat je er niet op die manier naar moet kijken. Want stel dat je níet investeert in de opleiding van je medewerker, en hij blijft?”
7. Denk na over sterk leiderschap
Een goede leider hoeft niet de slimste van het team te zijn, liever omringt een leider zich met slimmere mensen. Wél belangrijk is EQ (emotionele intelligentie). “Betrokkenheid en interesse tonen zijn essentieel, maar dat werkt alleen als je het meent.”