Toggle menu
Workplace giving
Kennismaken
Ambassadeurs; het geheime wapen van je welzijnscampagne
Lisa Saathof
Lisa Saathof
12 april 2022

Ambassadeurs; het geheime wapen van je welzijnscampagne

Het is een probleem waar hr-medewerkers en vitaliteitsmanagers keer op keer tegenaan lopen: gebrek aan animo. En zeker wanneer je veel tijd, energie en geld hebt besteed aan een programma of activiteit die de gezondheid van alle werknemers ten goede komt, is het teleurstellend als elke keer weer alleen een handjevol sportievelingen komen opdagen. Workplace Giving heeft hier gelukkig ervaring mee en we hebben het geheime wapen ontdekt: interne ambassadeurs.

ZORG DAT JE VERHAAL DE WERKVLOER BEREIKT

De reden dat het bestaan en het belang van jouw vitaliteitscampagne de werkvloer niet goed bereikt, kan verschillende oorzaken hebben. Je kunt het verkeerde communicatiekanaal hebben gekozen. Niet iedereen leest de nieuwsbrief, het (digitale) prikbord of zelfs zijn mail altijd even goed. Dan kan het ook nog zijn dat het verhaal an sich niet goed overkomt. Wanneer mensen niet enthousiast worden van jouw initiatief, zullen ze geen moeite doen om deel te nemen.

Ambassadeurs blijken in beide gevallen de sleutel te zijn. Zij kunnen mensen actief benaderen, ook diegenen die je anders nooit zou bereiken. Ze kunnen vol enthousiasme vertellen over het toffe evenement dat binnenkort gaat plaatsvinden, ze kunnen zelfs het goede voorbeeld geven door zich zelf al in te schrijven en collega’s te vragen of ze dat ook willen doen.

AMBASSADEURS MAken VAN EEN 2D-CAMPAGNE EEN 3D-CAMPAGNE

De ideale ambassadeur bestaat eigenlijk niet. Het hoeft namelijk niet altijd die ene extraverte vrolijkerd te zijn die overal op afstapt. Juist de meer introverte collega kan het goed doen in 1-op-1 gesprekken met collega’s die niet zo zitten te wachten op ‘dat vitaliteits gedoe’. Het belangrijkste is dat de ambassadeur zèlf enthousiast is over het initiatief en doordrongen is van de meerwaarde ervan.

Arla Krikke is adviseur bij Workplace Giving en heeft veel ervaring in het werken met ambassadeurs. Ze vertelt: “Het kan echt nèt dat verschil maken. Het maakt van een 2D-campagne een 3D-campagne. Ze brengen het evenement tot leven, maken er een feestje van.”

JUIST DIE BEKENDE GEZICHTEN DOEN HET GOED

Wanneer een bedrijf een programma heeft ingekocht, begeleidt Workplace Giving het implementatieproces. Dat doen we onder andere met informatiemateriaal zoals posters, folders en digitale middelen, maar bijvoorbeeld ook met een promotieteam. Dat bestaat uit een groep enthousiaste mensen die op de bedrijfslocatie mensen actief uitnodigen zich in te schrijven voor het programma en hen hierbij helpen. Toch is het onze ervaring dat juist de interne ambassadeurs mensen goed weten te bereiken. Het zijn tenslotte collega’s, bekende gezichten.

Arla: “Het hoeven er maar 3 of 4 te zijn. Dat is echt meer dan genoeg. Je kunt deze mensen vinden door een korte mail het bedrijf in te sturen, of door mensen persoonlijk te benaderen met de vraag of ze ambassadeur willen zijn. Vervolgens organiseren wij, ongeveer twee weken voor de start van het programma, een ambassadeursmeeting waarin we hen uitleggen wat de bedoeling is en de taken verdelen. Denk daarbij aan: de directie proberen aan te haken, een ludieke actie organiseren of bij diverse teammeetings aansluiten om over het programma te vertellen. Uiteindelijk is de sleutel tot het succes het enthousiasme dat je erin stopt. Hoe meer enthousiasme, hoe hoger het aantal deelnemers.”

Meer weten? Neem contact op met Arla of een van onze andere adviseurs.

Nieuwsgierig? We komen graag met je in contact.

E-mail: info@workplacegiving.nl
Adres: Kinderhuissingel 1H 2013AS Haarlem
KvK nummer: 54909902
Btw nummer: 851487956B01

© 2021 Alle rechten voorbehouden
Bel ons op
Juliette Zwagemakers

Juliette Zwagemakers

Partner / Projectleider

Stel mij je vraag
via het contactformulier of terugbelverzoek (hieronder).

+