
De meest opvallende arbeidsvoorwaarden
Het is trending topic: de arbeidskrapte van dit moment. Meer dan 80% van alle Nederlandse organisaties kampt met een personeelstekort. Deze krapte maakt veel werkgevers creatief in het aantrekken van medewerkers voor de openstaande vacatures. Om medewerkers aan te trekken én om ze te behouden is het in deze tijd noodzakelijk om ‘out of the box’ te denken. Aantrekkelijk zijn als werkgever gaat tegenwoordig veel verder dan het bieden van een goed salaris. TrendsinHR verzamelde een aantal van de meest opvallende arbeidsvoorwaarden. Zie onderstaand!
1. Dag studieschuld! De horeca schreeuwt om personeel, dat is niets nieuws. Ook zijn hotels op zoek naar nieuwe medewerkers. Zo probeert Postillion Hotels studenten ervan te overtuigen om bij ze te komen werken door een deel van de studieschuld af te lossen. Postillion lost naast loon 2,50 euro per gewerkt uur af op de studieschuld van medewerkers. Een creatieve en sympathieke zet.
2. Oppas van de zaak Charly van der Straten, oprichter van oppasplatform Charly Cares, vindt het belangrijk dat ouders altijd kunnen terugvallen op een betrouwbare oppas, zodat ze zorgeloos kunnen werken. Kinderopvang die wordt aangeboden door je werkgever, scheelt ouders een hoop oppas-puzzel stress. Met een oppas van de zaak stel je als werkgever een aantal oppasuren per jaar beschikbaar aan de werknemer in de vorm van secundaire arbeidsvoorwaarden. Zij kunnen de oppasuren voordelig inkopen. Ouders kunnen de uren zelf besteden.
3. Kinderopvang op het werk Driessen Groep heeft het zo geregeld dat werkende ouders hun kind mee naar kantoor kunnen nemen. Met de bouw van een nieuw pand werd direct rekening gehouden met een fijne ruimte voor kinderopvang op locatie. Een prettig idee om dicht bij je kind aan het werk te zijn.
4. Duurzaam én comfortabel Comfortabel thuiswerken én besparen op die hoge energierekening? Vergelijkbaar met het welbekende fietsplan kunnen organisaties via het Hybride Warmtepomp Plan van HAASheat medewerkers een warm en duurzaam thuis geven. Medewerkers kunnen een deel van hun brutoloon of vakantiedagen inzetten en op die manier een hybride warmtepomp aanschaffen.
5. Huishoudelijke taken uit handen Begin dit jaar werd Zizo gelanceerd. “Wij noemen onszelf een professionele gemaksservice. Werkgevers, maar ook particulieren, kunnen taken van hun to do-lijstje aan ons overlaten. Met name op het gebied van schoonmaak en (tuin)onderhoud,” vertelt algemeen manager Jessica Laurense. “Uit het representatieve onderzoek dat Markeffect in opdracht van Zizo heeft uitgevoerd, blijkt dat mensen gemiddeld 27 minuten per dag met huishoudelijke taken bezig zijn, ónder werktijd. Dat zorgt voor stress, omdat ze bepaalde dingen niet meer kunnen doen. Hoe fijn is het dan als in ieder geval je schoonmaakwerk voor je uit handen wordt genomen? Denk ook aan strijkwerk, een goede wifi-verbinding realiseren of de tuin onkruidvrij maken. Dat kun je jezelf gunnen, maar ook je medewerkers.”