
De vijf meest originele stunts van bedrijven voor meer werkgeluk
Met hele bedrijf naar Bali, jaar ouderschapsverlof of ruimte voor vrijwilligerswerk
Per 100 werkzoekenden zijn er nu 133 vacatures. Bedrijven doen er dus alles aan om op te vallen op deze krappe arbeidsmarkt. Ook zoeken ze naar manieren om bestaande werknemers gelukkig te maken en houden. Wij delen vijf originele acties voor meer werkgeluk, die bedrijven hopelijk inspireren.
Werknemers verwachten meer van hun werkgever. Ze willen een betere balans tussen werk en privé, meer flexibiliteit en zingeving en tijd om iets terug te doen voor de maatschappij. Slimme bedrijven spelen hierop in. Dat maakt ze aantrekkelijker voor nieuwe werknemers en zorgt ervoor dat huidige werknemers gelukkiger en vitaler zijn. Het mes snijdt dus aan twee kanten.
Met Workplace Giving bieden wij programma’s voor een vitaliteitsbeleid om zo het werkgeluk van werknemers te verbeteren. Deze vijf stunts voor meer werkgeluk werken hopelijk inspirerend en prikkelen bedrijven om na te denken over werkgeluk.
Jaar lang betaald ouderschapsverlof
In Nederland is recent de wet aangepast, waardoor vaders vijf weken verlof krijgen in plaats van een schamele twee dagen. Netflix lijkt ruimhartiger: werknemers krijgen een jaar lang betaald ouderschapsverlof. Het bedrijf houdt ook niet bij wanneer iemand werkt en wanneer iemand vakantie neemt.
Vierdaagse werkweek
Het Nederlandse bedrijf Bynder biedt werknemers standaard werkweken van vier dagen. Ze worden afgerekend op hun verantwoordelijkheden, niet op het aantal uren dat ze maken, zegt het bedrijf. Bynder wil zo een omgeving creëren waarin medewerkers een gezonde balans vinden tussen werk en privé. Een vierdaagse werkweek zou zorgen voor minder, maar zinvollere uren.
Ruimte voor vrijwilligerswerk
Medewerkers van Salesforce krijgen zes betaalde vrijwilligersdagen per jaar en worden aangemoedigd om die te benutten. Als een werknemer alle zes vrijwilligersdagen benut, schenkt het bedrijf duizend dollar aan het goede doel van de werknemer.
Een week betaald verlof
LinkedIn gaf het afgelopen jaar het overgrote deel van zijn bijna 16.000 medewerkers een week betaald verlof. Het bedrijf hoopte dat medewerkers zich op deze manier kunnen opladen. Zo hoopt het ook burn-outs te voorkomen. Een slimme oplossing, zo’n week gratis verlof.
Met hele bedrijf paar maanden naar Bali
Marketingbureau Brandfirm verruilt elke winter Amsterdam voor Bali. Tijdens een periode van zo’n drie maanden vertrekt het team daar per toerbeurt heen. Opmerkelijk: tijdens deze ‘workcation’ scoort het bedrijf de hoogste omzet van het jaar. De leiding van het bedrijf raadt het alle ondernemers aan.
Over Workplace Giving
Workplace Giving helpt bedrijven om, door middel van leuke en bewezen effectieve programma’s, een duurzame invulling te geven aan hun vitaliteitsbeleid. De digitale programma’s van Workplace Giving hebben meetbaar impact en zijn uniek in Nederland. Workplace Giving gelooft in ketensamenwerking en werkt onder meer voor KPN, BDO, een aantal gemeenten, Zorgcirkel, Worley, Tata Steel en Euronext.Voor de jaarrekening van volgend jaar is het voor bedrijven met (meer dan) 250 werknemers nodig om te vermelden hoe ze de duurzame inzetbaarheid van hun personeel verbeteren. Veel bedrijven zijn hier nog niet mee bezig. We delen vijf stappen hoe aan deze nieuwe eis voldaan kan worden. Ook delen we meer dan 25 KPI’s waarop de duurzame inzetbaarheid gemeten kan worden.