NMT
Juliette Zwagemakers

Juliette Zwagemakers

Wat voor strategie?

Je hoort het overal: vitaliteitsmanagement, MVO-beleid, employee experience. Een modern bedrijf denkt niet alleen naar buiten (klanten tevreden en dikke winsten) maar ook naar binnen (duurzame werkwijze en blije gezonde werknemers). Het blijkt namelijk dat succesvol ondernemen een stuk beter gaat wanneer je een gezond en gemotiveerd team hebt.

Maar het succesvol en duurzaam uitrollen van een welzijnsstategie of vitalieitsbeleid is nog helemaal niet zo makkelijk. Het is belangrijk om weloverwogen keuzes te maken over de manier waarop je de medewerkers zowel als team en als individu gaat inspireren en motiveren om gezonde(re) keuzes te maken. Ook goed om te beseffen: het kost een investering van tijd en geld. Wanneer dit op de juiste manier wordt ingezet, zal het zich terugbetalen. Zo niet, dan voelt het als weggegooide moeite. Goed dus om hier echt even aandacht aan te besteden en niet slechts iedereen korting op de lokale sportschool aan te bieden en te denken dat je klaar bent.

Een succesvol vitaliteitsbeleid richt zich op drie pijlers:

  • fysiek welzijn en veiligheid
  • mentaal welzijn en veiligheid
  • motivatie en werkplezier

De fysieke gezondheid kun je stimuleren met diverse preventieve maatregelen (zoals bovengenoemde korting op de sportschool en gezonde voeding in de bedrijfskantine) en reactief in de vorm van actieve verzuimbegeleiding. Het veiligheidsaspect kun je aanpakken door  bedrijfsprocessen en machines op regelmatige basis aan een veiligheids-check te onderwerpen. 

Mentaal welzijn is ingewikkelder. Je kunt nu eenmaal niet in het hoofd van elke medewerker kijken. Ook weet je niet van iedereen wat er mogelijk buiten het werk om bij hen speelt dat hun functioneren beinvloedt. Daarom is hier vooral preventief beleid van meerwaarde. Zorg dat medewerkers weten bij wie ze terecht kunnen wanneer ze zich mentaal niet goed of onveilig voelen. En ook dat ze weten dat hun klachten serieus worden genomen en er vanuit het bedrijf de motivatie is om hen, waar mogelijk, hierin te ondersteunen. Zorg dat er een zero tolerancebeleid is ten aanzien van pesten en (seksuele) intimidatie.

Tot slot is het bevorderen van motivatie en werkplezier een belangrijk onderdeel van een goed vitaliteitsbeleid. Dit betekent dat je iedere werknemer uitdaagt om zich te ontwikkelen en om zijn of haar verantwoordelijkheden te claimen. Faciliteer dit door bijvoorbeeld op regelmatige basis workshops aan te bieden en budget vrij te maken voor scholing. Vergeet niet om ook waardering te tonen in de vorm van een compliment tijdens een meeting of het organiseren van een leuke activiteit als afsluiting van een succesvol project.

Workplace Giving biedt daarnaast diverse programma’s aan die op meerdere vlakken bijdraagt aan het welzijn en werkplezier van jouw medewerkers.

Wil je meer weten over vitaliteit- en welzijnsactiviteiten in het algemeen en over de programma’s van Workplace Giving in het bijzonder? Kijk dan op deze pagina of neem direct contact met ons op.

Deel dit bericht

Share on linkedin
Share on facebook
Share on email
Share on google
Share on twitter
Share on whatsapp

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Onze website maakt gebruik van cookies. Als je op OK klikt, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze Privacy Policy.